Rebecca

Störbrock

Projectleider watersystemen

(Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier )

“Mijn naam is Rebecca, ik ben 24 jaar oud en kom oorspronkelijk uit Dortmund, Duitsland. Op mijn 18e verhuisde ik naar Maastricht om mijn Bachelor in Europese Studies te volgen. Ik heb het altijd erg gewaardeerd om in een internationale omgeving te studeren. Tijdens mijn studie ontdekte ik mijn passie voor duurzame ontwikkeling, daarom heb ik ervoor gekozen om de studie Sustainable Development in Utrecht te gaan volgen.

Tijdens deze Master begon ik Nederlands te leren door te werken in de horeca, omdat ik het gevoel had dat ik in Nederland wilde blijven. De Nederlandse watersector staat wereldwijd bekend om zijn expertise en innovatieve aanpak, waardoor het voor mij een doel werd om binnen deze sector te werken. Na mijn stage bij Fish Tales in Amsterdam kreeg ik de kans van het Nationaal Water- en Bodem traineeship (NWBT) om, onder begeleiding, de watersector verder te verkennen. Al snel vond ik bij Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) een werkgever die goed bij mij paste.

Het NWBT biedt mij de mogelijkheid om mijn persoonlijke vaardigheden verder te ontwikkelen en af te stemmen op mijn werk. Deze ervaring heeft me enorm geholpen om beter te begrijpen waar mijn sterke punten liggen, wat ik dagelijks in mijn werk kan inzetten.

Momenteel word ik opgeleid tot projectleider binnen de afdeling Watersystemen, waar ik betrokken ben bij de ontwikkeling van kleinschalige projecten. Als projectleider ben ik verantwoordelijk voor het bedenken van technische maatregelen, het aanvragen van vergunningen en de communicatie met de omgeving. Dit zorgt voor veel afwisseling, aangezien ik zowel intern als extern communiceer. De projecten zijn gericht op het toekomstbestendig maken van het watersysteem om wateroverlast te voorkomen, en ik krijg de vrijheid om mijn passie voor duurzaamheid binnen deze projecten te integreren.

Ik ervaar HHNK als een leerzame en diverse organisatie waar je actief je interesses kunt verkennen. Ik werk samen met gedreven collega’s van wie ik veel kan leren. Door de trainingen en coachingsessies van het NWBT heb ik mijn communicatievaardigheden en zelfvertrouwen verder ontwikkeld, zodat ik nu mijn behoeften op de werkvloer goed kan aangeven. Als iemand van buiten Nederland heeft het NWBT me enorm geholpen om de overstap naar de Nederlandse watersector te maken.”

Wat is jouw rol en bij welke organisatie ben jij werkzaam?
Ik werk sinds een jaar als projectleider bij Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier in Heerhugowaard. In mijn functie ben ik binnen het programma Wateroverlast 2.0 bezig met de optimalisatie van HHNK’s waterbergingen.

Hoe zou jij je verantwoordelijkheden omschrijven aan iemand die niet in het vak zit?
Het takenpakket van een projectleider is veelzijdig. Je moet kennis opbouwen van juridische en financiële vraagstukken, weten welke onderzoeken en vergunningen wanneer nodig zijn, en je mag niet bang zijn voor de technische aspecten van het ontwerpen van maatregelen. Af en toe ga ik op pad om de situatie bij de verschillende waterbergingen te verkennen of om belanghebbenden te spreken van wie HHNK medewerking nodig heeft bij de uitvoering van werkzaamheden.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er bij jou uit?
Ongeacht de fase waarin een project zich bevindt, gebruik ik vaak de interne kaartsoftware van HHNK om maatregelen in kaart te brengen, de werking van het watersysteem te onderzoeken en knelpunten in beeld te krijgen. Mijn bevindingen bespreek ik met collega’s die veel kennis hebben van de eigendomssituatie, andere belangen en meekoppelkansen bij lopende projecten. Projecten vinden nooit geïsoleerd plaats, dus er is altijd veel interne en externe afstemming nodig. Sinds ik een ArcGIS-cursus heb gevolgd, verwerk ik mijn bevindingen uit bureaustudies steeds vaker in kaarten.

Wat spreekt je aan in je werk?
De afwisseling van de verschillende vraagstukken die je in een project tegenkomt, past goed bij mijn geel-groene persoonlijkheid. Ik vind het erg fijn om met verschillende experts te overleggen over de invloed van ontwikkelingen in de omgeving op mijn projecten. Ik leer voortdurend bij en zie het als een leuke uitdaging om verschillende perspectieven samen te brengen.

Waarom heb je voor het traineeship gekozen?
Als starter maak je een grote overgang door in je dagelijks leven. Je moet niet alleen je organisatie en functie leren kennen, maar ook de watersector in het algemeen. Het traineeship biedt hierbij veel ondersteuning in de ontwikkeling van soft skills en helpt je om een breed netwerk in de sector op te bouwen. Door de projecten kom je telkens nieuwe mensen en onderwerpen tegen, wat helpt om je interesses te verkennen.

Hoe bevalt het combineren van je werk met het traineeprogramma op de vrijdagen?
Het combineren van werk en traineeprogramma vraagt in het begin best wat inzet, maar is juist bedoeld om afwisseling te bieden en de tools die je tijdens de trainingen leert meteen in de praktijk toe te passen.

Waarom zou je het traineeship wel of niet aanraden aan anderen?
Ik zou het traineeship zeker aanraden – zowel aan mensen die al een duidelijk beeld hebben van wat ze willen, als aan degenen die dat nog niet weten. Je leert veel over jezelf, over effectief samenwerken en over hoe je helder communiceert. Dat zijn vaardigheden die overal van pas komen, maar waar niet iedere organisatie voldoende aandacht aan besteedt. Na het eerste jaar merk ik dat ik mezelf en mijn grenzen beter ken en dat ik ook beter communiceer, zowel op werk als privé.

Wat heb je op jouw werkplek tot nu toe geleerd?
Ik heb bijna de hele projectcyclus een keer meegemaakt. Daardoor heb ik veel geleerd over de verschillende stappen binnen een project, zoals het bedenken van technische maatregelen, gesprekken met belanghebbenden, conditionerende onderzoeken en het aanvragen van vergunningen. Binnen de vakgroep bij de afdeling Onderzoek heb ik daarnaast veel geleerd over omgevingsmanagement in de uitvoeringsfase. Ook heb ik een ArcGIS-cursus gevolgd en doe ik binnenkort mee aan een leertraject van het ministerie van LNV over ontwerpend werken in gebiedsprocessen.

Wat heb je tijdens het traineeprogramma tot nu toe geleerd?
Ik heb geleerd beter naar mijn gevoel te luisteren en mijn grenzen op een gezonde manier aan te geven. Tijdens de communicatietrainingen heb ik effectieve manieren geleerd om met conflicten om te gaan. Het gaf veel rust om zulke gesprekken eerst te oefenen voordat ik ze op mijn werk moest voeren.

Hoe ben jij bij je huidige werk terechtgekomen?
Via de contacten die mijn werkbegeleider met het traineeship had, kwam ik in een selectieproces terecht. Bij het eerste sollicitatiegesprek was er direct een klik. Het traineeship stuurt je cv naar verschillende organisaties die op zoek zijn naar een trainee, dus het aanbod is behoorlijk divers.

Waar zie jij jezelf over vijf à tien jaar en in hoeverre draagt het traineeprogramma daaraan bij?
Ik zie mezelf zeker nog in de watersector. Door het traineeship heb ik naast mijn werk een brede interesse ontwikkeld, onder andere in cultureel erfgoed, het IJsselmeergebied en internationale samenwerking.

Heb je nog tips voor toekomstige trainees bij hun oriëntatiefase?
Een belangrijke les voor mij was het ontdekken van mijn grenzen. In het begin is alles nieuw en interessant, maar het is belangrijk om te leren aanvoelen welke taken je energie geven en welke juist niet. Het is lastig om in te schatten hoeveel tijd iets kost, dus des te belangrijker om vroeg te voelen wat bij je past – en om ook los te durven laten waar je minder energie van krijgt. Ik was in het begin bang om fouten te maken, maar kwam erachter dat je daar het meeste van leert. Het gaat er vooral om hoe je met fouten omgaat. En: geniet van de gezelligheid met de mensen met wie je op werk en bij het NWBT een klik hebt.